Blog

Interiérová veda: Psychológia a interiéry reštaurácií

Zaujímavý a unikátny priestor je v dobe sociálnych sietí dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Reštaurácie už medzi sebou nesúperia iba vyberaným menu a prémiovými surovinami, ale aj dizajnom a atmosférou. Odlíšiť sa je čoraz ťažšie a vytvoriť výnimočnú atmosféru je takisto výzvou. Napriek tomu stále platí, že interiér dokáže významne ovplyvniť spokojnosť vašich zákazníkov. Súčasťou celého „balíku,“ ktorý si návštevníci vášho podniku objednajú je okrem jedla aj interiér, služby a atmosféra. Práve ten posledný bod je kritickým elementom, ktorý dokáže meniť a formovať správanie vašich zákazníkov. Ako teda správe spárovať vaše menu s dizajnom podniku?

 

Koncept

Ešte predtým, ako sa vrhnete do výberu nových stoličiek a farby na steny, zadefinujte koncept svojej prevádzky. Ide o štýlové bistro ponúkajúce fúziu rôznych kuchýň alebo máte skôr na mysli tradičnú taliansku reštauráciu? To by sa malo odraziť vo vašom interiéri už hneď pri vstupe. Ak chcete vyvolať u zákazníka dojem, že sa ocitol v rodinnej reštaurácii na Sicílii, nezabudnite na rustikálne drevo a kockované obrusy. V prípade bistra by zákazníkov mala privítať atmosféra podčiarknutá zmyslom pre moderný dizajn. Podľa štúdie je pre návštevníkov dizajn reštaurácie a jej atmosféra jedným zo štyroch najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú ich spokojnosť.

 

Farby

Vplyv farieb na našu psychiku aj náladu je v nás zakorenený ešte od čias lovcov a zberačov. Výrazné farby ako červená či oranžová signalizovali dozreté potraviny s dostatkom cukrov a teda aj energie. Zelená či tyrkysová sú takisto dôkazom jedlej rastliny, avšak neobsahujúcej toľko energie ako farebné plody. Farby ako fialová, čierna a sivá signalizovali buď jedovaté alebo nejedlé plodiny. Dajú sa tieto poznatky využiť pri zariaďovaní reštaurácií?

Červená a žltá sú obľúbenými farbami fast-foodových reštaurácií pretože zo psychologického hľadiska dokážu rýchlo upútať pozornosť a zároveň stimulujú apetít. Oranžová zase navodzuje dojem zdravého jedla aj pohodlia. Podobne je na tom aj zelená, ktorá sa takisto spája so zdravou stravou. Na opačnej strane palety sú čierna a sivá, ktoré potláčajú chuť na jedlo. Modrá má takisto podobný efekt, avšak vo formálnych reštauráciách sa často využíva kvôli jej upokojujúcemu efektu. Farby však majú vplyv aj na vnímanie času. Modrá ho urýchľuje a červená zase spomaľuje.

 

Koža a prémiové poťahy v neutrálnych farbách vytvárajú exkluzívny, no pritom nenútený dojem

 

Spokojnosť zákazníka stúpa v prípade, že farby a dizajn reštaurácie odrážajú úroveň a kvalitu reštaurácie. Zodpovedajúce farby a materiály použité v interiéri dokážu pozitívne ovplyvniť vnímanie cien. Napriek tomu vnímanie farieb líši na základe mnohých faktorov ako vek, pohlavie, kultúra či trendy.

 

Osvetlenie

Svoju úlohu v interiéri má aj osvetlenie. V prípade gastro prevádzok má obrovskú silu podčiarknuť atmosféru a vyformovať náladu. Prirodzené svetlo je obľúbenou voľbou a pokiaľ máte možnosť, využite ho naplno. Slnečné svetlo nielen presvetlí celý priestor, ale aj priaznivo vplýva na ľudskú psychiku, vyvoláva pozitívne pocity a dobrú náladu.

Aj umelé svetlo sa dá využiť na vytvorenie želanej atmosféry. Ak ide o romantickú reštauráciu, stavte na tlmené svetlo, nízko visiace osvetlenie alebo stolové lampy, ktoré povzbudzujú intímnu konverzáciu. Jasné svetlo použite vtedy, keď chcete zdôrazniť živú atmosféru. Vhodné je do prevádzok, kam sa zákazníci vyberú v skupinkách, napríklad do pizzerií. Tlmené a menej intenzívne svetlo volia luxusné reštaurácie, ktoré chcú takto vytvoriť uvoľnenú, no pritom exkluzívnu atmosféru. Rodinná alebo tradičná reštaurácia zase ocení zlatisté svetlo, ktoré vytvára dojem tepla a útulnosti.

 

Ice Bar ostal verný ľadovej tematike aj pomocou modrého svetla

 

Svetlo však má ďalšiu tajnú schopnosť. Jeho intenzita dokáže ovplyvniť čas konzumácie. Podľa štúdií jasné a intenzívne svetlo urýchľuje konzumáciu a preto sa využíva v prevádzkach, ktoré sú sústredené na obedové menu alebo vo fast-foodových reťazcoch. Prémiové reštaurácie sa zase obracajú na pomoc tlmeného svetla, ktoré spomaľuje celý proces stravovania v prevádzke a zvyšuje tak pravdepodobnosť, že si zákazník po jedle objedná ešte kávu, dezert či extra pohár aperitívu.

 

Hudba a ruchy

Keď sa vydáte do reštaurácie, na jednej strane počítate s príjemnou konverzáciou, ktorú budete mať so svojou spoločnosťou, ale na druhej strane chcete mať pocit, že ste v živej spoločnosti. Vyvážiť tieto dva faktory nie je vôbec jednoduché, no hlavnú rolu v tomto prípade hrá hudba a ruchy.

Podobne ako svetlo ovplyvňuje čas strávený v reštauráciu, dobu jedenia aj celkový počet chodov. Pomalá hudba má pozitívny vplyv na ochotu zákazníka minúť peniaze v reštaurácií, no okrem toho tichá hudba núti návštevníka nechať taniere prázdne. V reštauráciách s hlasnou hudbou zákazníci strávia omnoho menej času a nechajú v nej aj menej peňazí, no objednajú si viac drinkov. Hlasná hudba je však typická pre prevádzky, kam zákazníci chodia najmä kvôli socializácii a nie prioritne kvôli jedlu.

Otvorená kuchyňa, z ktorej sa šíria ruchy do reštaurácie je typickým znakom fast-foodov, ale aj štýlových bistier, ázijských reštaurácií či pubov. Tiché prostredie, kde dominuje jemná hudba bez ruchov je zase charakteristikou fine-dining reštaurácií. Na tlmenie neželaných ruchov sa v takom prípade využívajú mäkké závesy, koberce, ale aj zvukotesné panely, ktoré absorbujú hluk.

 

Identita

Dôkladná znalosť identity je to, čo odlišuje úspešné reštaurácie od tých menej úspešných. Znalosť svojho zákazníka, jeho očakávaní a preferencií je preto kľúčová aj pri navrhovaní interiéru. Výber nábytku, farieb aj tanierov a príborov by mal by zohľadňovaný na základe predchádzajúcich bodov. Štýl reštaurácie preto musí zodpovedať nielen kuchyni, ktorú podávate, ale typu vašej prevádzky. Pre americký diner je preto vhodné použitie intenzívneho svetla a farieb ako červená či oranžová. Namiesto stoličiek využite reštauračné boxy, ktoré na jednej strane ušetria miesto a zároveň usadia aj väčšie skupinky navštevujúce tento typ prevádzok.

Barové sedenie nemusí byť výhradnou záležitosťou barov, ale hladko zapadne aj do reštaurácií s otvorenou kuchyňou, kde môžu vaši zákazníci sledovať celý proces príprav z prvého radu. Čalúnené stoličky oblečené do luxusného poťahu v kombinácii s obrusmi na stole sú zase skvelou voľbou do fine dining reštaurácie. Bary na druhej strane môžu využiť okrem typického barového sedenia aj bunky. Oddelené priestory vytvoria dojem súkromia, no pritom neuberú na atmosfére. Podobné riešenie sme realizovali napríklad v bratislavskom Le Club, kde boli do výklenkov v múroch vsadené boxy.

Barové stoličky a boxy  na mieru v Le Club

 

Povedzte, kto ste

Nech už ide o akýkoľvek typ prevádzky, je dôležité aby ste interiérom povedali kto ste a akú kuchyňu servírujete. Práve preto množstvo reštaurácií siaha po nábytku na mieru, ktoré dokáže vyhovieť rôznych rozpočtom aj predstavám o výsledku. Takto si môžete byť istí, že váš podnik bude mať tvár, akú ste si predstavovali a zároveň nemusíte robiť kompromisy v cene a kvalite. V Nesii sa venujeme presne takému komplexnému riešeniu interiérov od návrhu a poradenstva, cez výrobu až po montáž. Na jednom mieste tak vybavíte všetky aspekty rekonštrukcie či zariaďovania úplne novej prevádzky.

V prípade, že by ste sa chceli poradiť ohľadom interiérového dizajnu alebo hľadáte nábytok pre váš podnik, sme vám k dispozícii v našich showroomoch v Bratislave, Banskej Bystrici aj vo Veľatoch. Spojiť sa s nami môžete aj emailomtelefonicky.