Blog

Práca z domu: Ako si doma spraviť dočasnú kanceláriu?

Po vypuknutí pandémie muselo mnoho z nás ostať doma v karanténe. Tí, ktorým zamestnanie umožňuje prácu z domu sa však musia popasovať s nástrahami domácej pracovne. Tá totiž vo väčšine prípadov nemá vyhradenú celú miestnosť len pre seba, ale musí sa deliť o priestor s obývačkou, kuchyňou či spálňou. Ako si teda urobiť doma dočasnú kanceláriu, ktorá nenaruší rozpočet a nevyžaduje extrémne zásahy? Opýtali sme sa našich interiérových dizajnérok Dominiky Ďurianovej a Flóry Kočajdovej.

 

Oddeľte súkromie od práce

Zlaté pravidlo práce z domu hovorí, že práca a súkromie majú ostať oddelené. Neznamená to, že musíte hneď prerobiť celú práčovňu na nový office, no mali by ste si jasne zadefinovať, ktorá čas priestoru bude plniť úlohu vašej dočasnej pracovne. Práci by ste sa následne mali venovať len z tohto miesta. „Na začiatok je potrebné vyhradiť si pracovné miesto, aj keby to mal byť len malý kútik. Má to lepší dopad na psychiku a aj podávanie pracovných výkonov.  Síce predstava sedenia v posteli alebo na gauči môže vyzerať super, ale určite nebude poskytovať dostatočnú efektivitu lebo budete rozptyľovaní primárnou funkciu nábytku ktorou je relax a to je aj prirodzené,” vysvetľuje Dominika Ďurianová, interiérová dizajnérka v Nesii. Podceňovaným elementom, na ktorý sa často zabúda je aj osvetlenie. Má obrovskú silu stimulovať pracovné nasadenie a energiu. „Osvetlenie má priamy dopad na to, ako sa v priestore cítite a ovplyvňuje aj produktivitu. Najlepším riešením je dostatok prirodzeného svetla,“ dodáva Dominika. Ak teda máte možnosť, rozmýšľajte nad umiestnením svojho pracovného kúta ku zdroju prirodzeného svetla. V prípade, že máte možnosť a dostatok priestoru, a zároveň ste sa rozhodli dotiahnuť svoju domácu pracovňu do dokonalosti, nezabudnite na akustiku. „Podobne ako svetlo, aj celková akustika v priestore je veľmi dôležitým aspektom. Znie to síce komplikovane, no vo väčšine prípadov si vystačíte so zaujímavým, napríklad čalúneným paravánom, ktorý dokáže pohlcovať neželané zvuky či ozveny. Túto úlohu však splní aj koberec, ktorý takisto dokáže veľmi efektívne tlmiť zvuk. Zároveň je to doplnok, ktorý veľmi jednoducho vytvoríte skvelé pracovné podmienky v domácom prostredí bez toho, aby ste museli obetovať vizuálnu stránku priestoru,“ hovorí Flóra.

 

Kreatívne riešenie pracoviska zabudovaného do obývačkovej steny v jednej z našich relizácií.

 

Správny nábytok

Ak ste sa rozhodli investovať do nákupu potrebného nábytku, aby ste dokázali efektívne pracovať, vyberajte si ho z dlhodobého hľadiska. Nikto nechce zbytočne vyhadzovať peniaze a zapratávať si domácnosť zbytočnosťami, preto by ste si mali vybrať taký nábytok, ktorý využijete aj po karanténe. Malo by ísť teda o kúsky, ktoré doplnia alebo vynovia váš aktuálny interiér. Namiesto toho, aby ste hneď kupovali rozmerný kancelársky stôl, siahnite po alternatíve v podobe dizajnového regálu s pracovným miestom, ktorý krásne doplní napríklad obývačku. Niekedy vám priestor na prácu ponúknu aj iné, prekvapivé kúsky, ako napríklad servírovací stolík alebo vanity stolík v spálni. Rozmýšľate pri nákupe preto komplexne a myslite do budúcnosti. „Ak chcete napriek situácii investovať do kvalitného, funkčného prvku, určite by ním mala byť kancelárska stolička,“ dopĺňa Dominika.

 

Pracovný stôl sa môže stať skvelým, stálym doplnkom interiéru. Musíte ho však tvoriť s citom.

 

Pracovný kút

Keď ste si už našli správne miesto odkiaľ budete pracovať, doprajte mu dostatok praktických prvkov. V každej miestnosti, či už menšej alebo väčšej, sa dá vymyslieť kreatívne riešenie domácej kancelárie. Pravdepodobne nechcete robiť veľké investície do nábytku, ktorý budete potrebovať na nasledujúci mesiac či dva, no nákup kúskov, ktoré dokonale doplnia váš interiér nikdy nie je zlý. Do obývačky, spálne či dokonca na chodbu sa vám bude hodiť napríklad užší konzolový stolík a dizajnové kreslo. Tieto dva kúsky vám v takejto mimoriadnej situácii poslúžia a funkčná a estetická dočasná kancelária, no keď sa presťahujete naspäť do svojho klasického pracovného prostredia, naďalej budú plniť dekoratívnu úlohu. Po praktickej stránke by ste však svoj pracovný priestor nemali zahltiť zbytočnosťami a nepotrebnými dekoráciami. „Pracovný stôl by ste mali mať minimalistický, čistý a zorganizovaný, aby ste sa zbytočne nerozptyľovali. Čo by však nemalo pracovnému stolu chýbať, je lampa. Pokiaľ nemáte v miestnosti dostatok denného svetla, je skutočne nevyhnutným prvkom,“ vysvetľuje Flóra Kočajdová, interiérová dizajnérka v Nesii. Zároveň však dodáva, ako sa prakticky dá využiť váš aktuálny nábytok na malé, funkčné zmeny. „Ak máte k dispozícii priestor v policiach alebo regáloch, pokojne ich využite na skladovanie dokumentov či zakladačov. Pokiaľ vám takýto úložný priestor chýba, pokojne svoj interiér doplňte o nadčasový, no dizajnový kúsok, ktorý sa vám bude hodiť do vašej dočasnej kancelárie, no bude skvelým doplnkom v interiéri aj potom,“ dodáva Flóra.

 

Domáca pracovňa môže byť pokojne aj v spálni. Stačí premýšľať kreatívne a využiť inak nevyužité miesta.

 

Kreatívne riešenia 

Je dosť možné, že aj pomocou vášho aktuálneho nábytku a vybavenie, budete môcť vymyslieť zaujímavé miesto na prácu, stačí sa len zamyslieť. V obývačke možno máte nevyužité kreslo a odkladací stolík, ktoré vedia splniť práve tento účel, prípadne atypická televízna stena poskytne rovnaké funkcie. Širšie parapetné dosky takisto doslova pozývajú váš pracovný laptop a dokumenty, stačí k nim doplniť barovú stoličku. Ďalším skvelým trikom je jednoduchá inštalácia širšej dosky pod okno, ktorá bude slúžiť podobne ako klasická parapetná doska. Počas teplých, slnečných dní môžete pracovať aj vonku. Ak máte k dispozícii menší balkón, poslúži vám napríklad aj šikovná pracovná doska, ktorú veľmi jednoducho zavesíte o zábradlie, doplníte ju vhodným sedením a môžete začať pracovať. Opäť ide o veľmi flexibilné riešenie, ktoré využijete aj mimo práce a po dlhé roky.

 

Vanity stolíky sú na dočanú pracovňu ako stvorené.

 

Nová pracovňa

V prípade, že ste plánovali urobiť si doma kanceláriu, tak teraz je na to ideálny čas. Začnite nevyhnutnými vecami ako kvalitný kancelársky stôl a stolička. „Výber pracovného stola a úložných priestorov by sme mali podriadiť tomu, na akú činnosť chceme tieto kúsky využívať. Dôležitejšia je funkčnosť než krása, no ideálna je samozrejme harmónia dizajnu a fuknčosti. Ak pracujete s kompaktným notebookom, nebudete potrebovať obrovský “riaditeľský” stôl do tvaru L, ale môžete staviť na šikovný, dizajnový model. Esteticky by mal dopĺňať zvyšok interiéru,” hovorí Dominika. Koniec-koncov za stolom budete tráviť dosť času na to, aby ste na ňom šetrili, a zdravé sedenie pri práci je takisto kľúčové. Ak nemáte dostatok miesta, stavte na sklápací stôl, ktorý môžete v prípade potreby veľmi rýchlo ukryť. Najideálnejší je však polohovateľný stôl, za ktorým môžete aj stáť. Je to veľmi zdravý variant, ktorý stimuluje kreativitu aj energiu. Stôl a stolička nepočkajú, no zvyšok priestoru áno. Venovať sa mu môžete až po tom, ako skončí karanténa a interiéroví dizajnéri vám budú naplno k dispozícii. Pomoc profesionálov je v prípade domácej kancelárie veľmi vítaná vzhľadom na množstvo praktických a estetických prvkov, ktoré je potrebné skĺbiť. O to viac to platí v prípade, ak plánujete v kancelárii prijímať hostí, klientov či partnerov. Mala by byť dostatočne reprezentatívna a profesionálna, ale samozrejme aj funkčná. Farebnú paletu je takisto dôležité zohľadniť, mala by byť povzbudivá, ale aj reprezentatívna. Ideálnymi farbami sú napríklad zelená a modrá, ktoré navodzujú pokoj a sústredenie, zatiaľ čo biela a sivá minimalizujú rozptýlenie,“ vysvetľuje Dominika. S týmto všetkým vám však poradí interiérový dizajnér.

 

Ak zariaďujete svoju domácu kanceláriu alebo akúkoľvek inú miestnosť a potrebujete sa poradiť, pokojne sa obráťte na našich dizajnérov, ktorí vám sú k dispozícii na telefóne, prostredníctvom emailu, ale aj osobne v našich showroomoch. Dohodnite si stretnutie a zariaďte interiér presne podľa seba.