
Ako bude vyzerať dokonalá spálňa podľa Generácie Z?
Ako by vyzerala ideálna spálňa pre generáciu, ktorá rastie a dospieva ruka v ruke s technologickým pokrokom? Pre ktorú sú smart zariadenia, sociálne médiá a s nimi spojený instantný dopamín a silne vyhranená identita každodennou realitou. Túto otázku sme si položili spolu so študentmi Fakulty architektúry a dizajnu STU v Bratislave a rozhodli sme sa hľadať odpoveď priamo v praxi.
V bratislavskom showroome NESIA na Galvaniho 6 sme 16. júna vytvorili priestor pre študentov, kde sa stretla ich čerstvá perspektíva s našou odbornou znalosťou v oblasti interiérového dizajnu a výroby čalúneného nábytku na mieru, na ktorom NESIA pôsobí už viac ako 16 rokov. Výsledkom bol inšpiratívny workshop, ktorý spojil viaceré generácie a otvoril diskusiu o tom, ako by mohla vyzerať spálňa podľa GEN Z.
Iniciatíva vychádza z čistého úmyslu, podeliť sa s nastupujúcou, perspektívnou generáciou o skúsenosti nadobudnuté v odbore dizajnu a výroby čalúneného nábytku a zároveň na chvíľu uvidieť svet, minimálne ten interiérový, ich očami.
M.Hudák, CEO a zakladateľ spoločnosti NESIA
Prečo práve Generácia Z?
Generácia Z sú jedinci narodení približne v rokoch 1997 – 2012, do ktorej patria práve aj študenti magisterského štúdia na FAD– Fakulty architektúry a dizajnu STU v Bratislave. Vyrástla vo svete, kde digitálne technológie sú základným štandardom bežného fungovania. Má vlastný slovník, je zvyknutá na okamžité reakcie, personalizáciu, prefereruje ekologické riešenia a komunikáciu prostredníctvom emotikonov a sociálnych sietí. Aj preto sú ich nároky na dizajn, funkčnosť a estetiku v niečom špecifické.
🧐🛌🫶
Niektoré špecifiká GEN Z, ktoré stoja za zmienku:
- 👍Majú silný radar na klamstvo. Značky, ktoré hovoria autenticky, ale konajú opačne, ich okamžite strácajú. Faloš sa u nich skrátka nenosí – ani v komunikácii, ani v dizajne.
- 😍Minimalizmus? Áno – ale s emóciou. Čistý dizajn pre nich nie je len vizuálny štýl, ale aj spôsob, ako odfiltrovať chaos sveta. Nechcú veci navyše a potrebujú vidieť vo všetkom zmysel.
- 🫵Všetko musí byť „personalizované“. Od šnúrok na teniskách až po čelo postele. Jedna verzia pre všetkých neexistuje a individualita je základná mena.
- 📱Rýchli, ale nie povrchní. Áno, scrollujú rýchlosťou svetla, no ak ich niečo zaujme, dokážu sa ponoriť hlboko.
- Estetika = identita. Ich priestor o nich hovorí všetko a zároveň to všetko musí ladiť: nálada, osvetlenie, materiály a farby idú ruka v ruke s ich osobnými hodnotami.
- 🤩Dopamín na prvom. Síce potrebujú instant joy – ale nie v zmysle lacného pôžitku, ale v zmysle mikro-momentov radosti: mäkký roh vankúša, klikací úložný priestor, svetlo s viacerými režimami, dizajnové predmety, ktoré majú hĺbku, ale aj príbeh.
Pre Generáciu Z nie je komfort len o tom, ako sa cíti telo, ale najmä o tom, ako sa cíti ich duša v priestore.
Tvorivý proces a prax
Pod vedením prof. Ing. Veroniky Kotradyovej, PhD., a nášho produktového dizajnéra Jakuba Cvitkoviča , sa študenti najprv oboznámili s filozofiou značky NESIA, s výrobným procesom a portfóliom značky. Po úvodnej fáze nás zaujímalo, ako študenti vnímajú naše vystavené produkty z kategórie postele, a vyzvali ich, aby túto spätnú väzbu pretavili aj do svojich návrhov. Pri spätnej väzbe postupovali na základe týchto kritérií:
- dizajn a ergonómia,
- komfort a funkcionalita,
- praktickosť,
- udržateľnosť materiálov,
- jednoduchosť údržby.
Popoludní prišlo na rad hlavné zadanie: navrhnúť koncept „Spálne podľa Gen Z“, pri prezentácii ktorého sme sa stretli o týždeň na to. Návrhy boli dôkazom, že mladí dizajnéri nielen rozumejú potrebám svojej generácie, ale sú pripravení pretaviť ich do reality.
So študentami sa počas workshopu pracovalo veľmi dobre, boli nápadití, veľa sa pýtali, a to dalo priestor na príjemnú diskusiu.
Mgr. art. Jakub Cvitkovič, produktový dizajnér NESIA
Študenti pristupovali ku tvorbe samotných postelí bez nejakých veľkých zásahov do samotných konštrukcií postelí a súčasný trend vyšších box spring beds im do veľkej miery vyhovoval, nemali potrebu ho zásadne meniť, až na niekoľko výnimiek.
Tradícia spolupráce
Tento workshop rozhodne nebol prvý – naopak, ide už o tretí ročník kreatívneho spojenia so študentmi FAD STU. V minulých rokoch sme sa venovali témam zdravého spánku a nábytku na sedenie. Študenti túto spoluprácu oceňujú a vnímajú jej pridanú hodnotu. Dnes vieme, že aj študentské nápady môžu formovať trh a budúcnosť interiérového dizajnu.
Predošlé dva roky spolupráce nám ukázali, že to zmysel má, hovorí zakladateľ spoločnosti NESIA, Miroslav Hudák. Pani profesorka Veronika Kotradyová, PhD., dodáva, že študenti milujú zmenu prostredia, v NESII sa im páči a je to vždy zaujímavá skúsenosť prejsť z teórie do reálnej praxe. Veľa sa pýtajú a odborníci z praxe ich dokážu v ich odvážnych, inovatívnych úvahách uzemňovať a usmerňovať. Predsa len, niečo si predstaviť a pretaviť to do reality sú dva odlišné svety, ktorých styčnou plochou je často cesta pokus–omyl.
Riešenia, ktoré môžu na vizualizáciách pôsobiť atraktívne, niekedy v praxi vypália nešťastne. To si však odskáče len niekto, kto sa nebojí robiť chyby, a tých sa za tých 16 rokov narobilo práve toľko, aby dnes naše riešenia prinášali zákazníkom maximálnu spokojnosť, dlhodobo. Tak dlho, až kým sa k nám nevrátia opäť.
A vrátia! Veľkú časť našej klientely tvoria práve spokojní zákazníci, ktorí si u nás už niekedy niečo kúpili. Chceme mladú generáciu a zároveň aj planétu ušetriť od zbytočných chýb, aj preto sme sa rozhodli, že jedným zo spôsobov je odovzdávať naše tažko vydreté know-how ďalej, a zároveň tým kultivovať a zvyšovať benchmark v nábytkárskom segmente na síce pomerne malom, ale výrazne saturovanom slovenskom trhu.
Veľa sme sa dozvedeli o materiáloch, či už ide o látky alebo o konštrukčné materiály, z toho máme veľký benefit.
Študentka
Ako Gen Z vníma NESIA produkty z kategórie postele?
Zaujímalo nás ako vnímajú študenti naše produkty, aj preto jedným z bodov na programe bolo hodnotenie produktov z produkcie NESIA. Študenti dostali za úlohu vybrať si posteľ, ktorá ich najviac zaujala a ohodnotiť ju na základe vopred stanovených kritérií. Hodnotenie vyzeralo nasledovne:
Marry – vysoký komfort a čistý minimalizmus
Model Marry zaujal najmä pohodlnou výškou matraca, ktorá uľahčuje vstávanie. Študenti ocenili jej kompaktnosť a dizajn. Preferujú riešenie s jedným veľkým matracom, ktorý vnímajú ako praktickejší.
Greta W – funkčnosť, ktorá myslí dopredu
Posteľ Greta W si získala pozornosť vďaka vyšším nožičkám, ktoré umožňujú bezproblémové použitie robotického vysávača – čo pre generáciu vyrastajúcu v smart domácnosti je očakávaný štandard. Študenti tiež navrhli, aby bolo možné poťah odnímať, čím by sa zvýšila flexibilita dizajnu a jednoduchšie prispôsobovanie priestoru. Kritickejšie vnímali vstavané nočné stolíky – uprednostnili by samostatné riešenie, ktoré sa dá meniť podľa potrieb. Úložný priestor? Absolútny must-have.
Ak by sme mali určiť základné kľúčové slovo pre potreby Generácie Z, tak by bola kráľovnou jednoznačne: variabilita, teda sloboda si priestor meniť a prispôsobovať. Spálňa pre Gen Z tak nie je len miestom oddychu, ale mala by byť útočiskom, pracovňou, ateliérom, štúdiom aj scénou pre digitálny obsah – a ideálne všetko v jednom.
O farebnosti a trhu
Mladí dizajnéri vnímajú aj istú mieru rozporu medzi vlastnými preferenciami a očakávaniami trhu. Zatiaľ čo Gen Z je odvážna, autentická a otvorená experimentovaniu s farbami, slovenský zákazník je predsa len konzervatívnejší – inklinuje k neutrálnym odtieňom (sivá či béžová). Výzvou (a zároveň príležitosťou) je práve toto rozpätie preklenúť premyslenými dizajnovými riešeniami. Pani prof. Ing. Veroniky Kotradyovej sme sa pýtali, či ju niečo na študentských návrhoch špeciálne zaujalo, alebo prekvapilo:
Prekvapilo ma, že študenti architektúry pri svojich koncepciách ozaj zhmotnili to, čo o Generácii Z hovoria výskumy a potvrdili ich závery. Zároveň oceňujem, že si každý našiel svoj priestor na umelecký názor a každý návrh obsahoval nejaké malé vydarené dizajnérske alebo umelecké dielo.
Multifunkčný dizajn, ktorý má zmysel a variabilitu
Spolupráca pri projekte Spálňa podľa Gen Z je dôkazom, že mladá generácia má nielen silný názor, ale aj schopnosť priniesť kvalitné a relevantné návrhy. Tento rok bolo rozhodovanie o víťazovi mimoriadne náročné – aj preto sme sa rozhodli, že o tom, ktorý návrh zvíťazí, rozhodnete vy. Pri vyhodnocovaní sme totiž došli k záveru, že nie sme schopní vybrať jeden výherný projekt, aj preto dáme hlas vám – ľudu.
Spoločný projekt Spálňa pre Gen Z je dôkazom, že mladá generácia má komunite dizajnérov čo povedať. V blízkej dobe očakávajte na našich sociálnych médiách post s vizualizáciami študentských návrhov a budete to práve vy, ktorí rozhodnete, ktorá skupina študentov od nás získa darčekovú poukážku na GOAT spánok, knižku NEKONIEC SVETA od partnera projektu FORBES, možnosť spolupráce s NESIA a v prípade, ak sa výherný tím rozhodne svoj návrh spracovať do atraktívneho reels, radi ho prezdieľame formou kolaborácie cez našu sledovateľskú IG bázu a zviditeľníme tak budúce talenty. Na záver CEO a founder spoločnosti NESIA, Miroslav Hudák dodáva:
Teória bez praxe je ako Wi-Fi bez internetu. Máme radosť, že sme mohli byť súčasťou tohto vzájomne obohacujúceho dialógu medzi skúsenosťou a inovatívnym videním. Ďakujeme všetkým, ktorí do projektu vložili svoju energiu, zvedavosť a najmä chuť tvoriť.
Autor článku: Dagmar Brucková, Ivana Mališová, Zuzana Gulčíková